PINSEL.AR
Барокова скульптура у доповненій та віртуальній реальностях
Проект Pinsel.AR, реалізований Львівською міською громадською організацією «Мистецька рада «Діалог» спільно з освітньою онлайн-платформою Wise Cow, презентує доробок барокового скульптора Йогана Пінзеля в ще наразі не поширеному в Україні форматі – за допомогою новітніх інструментів доповненої реальності. Завдяки гранту Culture Bridges створено п'ять тривимірних високоточних моделей майстра Пінзеля, запущено сайт проекту та записано відео-лекторій про творчість митця.
Наразі проект Pinsel.AR не має аналогів в Україні
Команда Pinsel.AR досліджувала та осмислювала спадщину барокового скульптора Йогана Пінзеля, який працював на території сучасної України в середині 18-го століття. Мета проекту збільшити суспільний інтерес до об'єктів історії, архітектури, скульптури, творів мистецтва, зокрема, розкрити в унікальній медіаформі маловідому біографічну та історіографічну інформацію про життя та творчість Пінзеля, зачинателя Львівської школи скульпторів. Проект використовує інноваційні методи фотограметрії, 3D-сканування, віртуальної і доповненої реальності, щоб зацікавити якнайширшу аудиторію до ознайомлення, вивчення, осмислення та участі в розвитку об'єктів культурного спадку. Наразі Pinsel.AR не має аналогів в Україні, хоча у світі ініціативи з оцифрування музейних фондів давно набули популярності, а додатки з використанням AR активно використовуються у культурних та мистецьких проектах.
Відскановані та відтворені у вигляді 3D-моделей скульптури Пінзеля є у відкритому доступі на сайті проекту. До кожного об'єкту додано детальний опис, також на порталі розміщена довідкова інформація про автора і хронологія його творчого шляху. Оригінальні україномовні тексти перекладені англійською, німецькою, польською та чеською мовами, що значно розширює можливості міжнародної співпраці. Вибір мов не випадковий – це країни, в яких проводились дослідження Пінзеля. Це відображає зібрана бібліографія – там є тексти польських, чеських та німецьких дослідників. Таким чином сайт є чи не єдиним тематичним джерелом інформації, доступним для широкого кола зацікавлених і репрезентує національну культурну спадщину мистецтва бароко у світі.
Для створення віртуальної галереї ми відсканували кожну скульптуру з 25 точок на різних рівнях та відстанях і зробили близько 36000 фотографій. Загалом сканування однієї скульптури в середньому зайняло дванадцять годин. Після чого ми обробили відсканований матеріал та фотодані, змоделювали скульптури у 3D та адаптували їх для використання у віртуальному просторі.
3D-моделі будуть доступні в мобільних додатках, завдяки яким можливо робити віртуальні експозиції, коли відвідувачі наводять смартфон на маркери і бачать скульптури.
Григорій Семенчук, керівник проекту Pinsel.AR
Для промоції результатів проекту важливою стала співпраця із освітньою онлайн-платформою Wise Cow, що займається створенням та завантаженням для безкоштовного перегляду курсів про літературу, історію, мистецтво, кіно, урбаністику тощо. Разом партнери підготували матеріал «Йоган Георгій Пінзель: невідворотна драма буття», який представлено на платформі. Його особливість – це синтетичність, він має дві однаково важливі складові: текст і відео-коментарі. Так, наприклад, реставратор та художник Олег Рибчинський ділиться своїми відкриттями — вірогідне місце майстерні Пінзеля у Бучачі та переатрибутування однієї з робіт скульптора. Про галицького майстра також розповідають історики мистецтва Остап Лозинський та Роман Зілінко, завідувачка музею «Львівська сакральна барокова скульптура XVIII ст. Творчість Івана Георгія Пінзеля» Леся Банах та Тарас Возняк, директор Львівської національної галереї мистецтв імені Бориса Возницького. Крім того, матеріал містить бекстейдж проекту.
Pinsel.AR, передусім, був задуманий, щоб за допомогою нових технологій зберегти і дати нове життя творчому доробку майстра Пінзеля. Завдяки цьому проекту вдалося поєднати наукові, мистецькі, музейні та дослідницькі середовища, які спільно вирішили по-новому осмислити культурну спадщину цінну не тільки у контексті України, а й Європи та світу загалом.

Цей проект стимулює впровадження цифрових технологій у сферу культури, особливо музейну та пам'яткоохоронну галузі, що допоможе врятувати від зникнення чимало мистецьких об'єктів. Також додатки доповненої реальності та 3D-моделі можуть дуже ефективно використовуватись у створенні виставок чи при потребі експонування за кордоном. Крім того, важливим напрямком потенційної діяльності є інклюзивна складова. Сучасні технології сканування і виготовлення 3D-копій дадуть можливість насолодитися мистецькою спадщиною людям з вадами зору, для яких скульптури стануть доступними для сприйняття завдяки тактильній експозиції. За допомогою інноваційної презентації Pinsel.AR cтворює позитивний інтерес до майстра Пінзеля і серед молодшої публіки, для яких сучасна форма представлення – важлива мотивація.
Щоб розказати про проект якомога ширшій аудиторії ми створили сторінку у Facebook, яку використовуємо як блог: розповідаємо про особливості реалізації проекту, пояснюємо технічні нюанси, які часто залишаються «за кадром», показуємо «внутрішню кухню», ділимося з підписниками посиланнями на проекти у сфері сканування, 3D-моделювання та 3D-друку.

Розуміючи, що для вузької аудиторії спеціалістів, які працюють у сфері 3D-моделювання, цікава саме технічна сторона і візуальна, ми вирішили звернутись до них через англомовну сторінку в Instagram.
Олександра Кущенко, PR- менеджерка Pinsel.AR
Протягом 2019 року сайт буде доповнюватися унікальними архівними матеріалами. Найближчим часом ми оновимо галерею та контент (текстові матеріали, описи скульптур, довідка). У подальшому заплановано розширення проекту і сканування скульптур, що знаходяться в музеях у м. Івано-Франківськ та Івано-Франківській області, а також у м. Бучач (Тернопільська область). Оскільки скульптури перебувають в різних містах, йде розробка туристичних маршрутів.

Зараз команда працює над аудіогідом українською та англійською мовами, який будемо презентувати у вересні. Також заплановані тексти чеською, польською та німецькою. Гід буде інтегровано в додаток і сайт.

Крім того, у листопаді в Центрі Міської Історії та у вересні в Українському католицькому університеті відбудуться публічні презентації, присвячені огляду всіх реалізованих продуктів (сайт, додаток, аудіогід, 3D-моделі, дослідження, освітній матеріал). Основна мета – відкритий діалог зі спільнотою, зацікавленою у збереженні спадщини.
Ресурси, за якими радить слідкувати команда Pinsel.AR
Один із перших ресурсів з відскановами об'єктами культурної спадщини по всьому світу.
Проект з дуже простою ідеєю: відсканувати давньогрецькі білі мармурові скульптури і віртуально повернути їм поліхромію.
Приклад, як може виглядати музей-гра. Речі, які дістали з дна каналу, описали згідно музейних вимог, і користувачі сайту можуть їх досліджувати, граючись.
Надзвичайне глибоке дослідження однієї картини.
Виробники софту, які діляться інформацією про цікаві проекти у цій сфері.
Сторінка про все, що стосується відкритих даних, оцифрування та сканування в музеях.
Фото, відео: PInsel.AR