"Вперше побувавши в Україні, захотіла дослідити її детальніше"
Кураторка з Італії Алессандра Тронконе про свій проект мобільності в Києві й виставку в IZONE
Алессандра Тронконе, кураторка з Італії, вперше побувала в Україні 2016 року. Заінтригована сценою сучасного мистецтва, вона подалася на грант міжнародної мобільності від Culture Bridges, щоб дослідити її детальніше. Алессандра здійснила це знайомство минулої осені. Одним із результатів мобільності стала ідея виставки "Корозія характеру (Людина гнучка)", яка 13 вересня цього року відкриється в просторі IZONE у Києві. Детальніше про цей проект та враження Алессандри від перебування в Україні – в історії далі.
У 2016 році я перебувала як куратор у резиденції від Curatorial Program for Research, під час якої ми відвідали Львів і Київ, перш ніж вирушити до Польщі та Чехії. Мене надзвичайно вразила Україна, а особливо події останніх років, включно з Революцією Гідності. Мені тоді здалося, що вона змінюється дуже швидко, а напруга між минулим і майбутнім чітко відчутна. Мене також заінтригувала тутешня сцена сучасного мистецтва, тож я відчула, що мені припало б до душі дослідити її більше. Саме тому я й подалася на грант від Culture Bridges.
На думку Алессандри, сучасне мистецтво в Україні є дуже насиченим, при цьому воно розвивається, взоруючись на європейські моделі. Попри те, що арт-ринок досі є не достатньо розвиненим, роботи українських митців представлені на міжнародних виставках, тому загальний інтерес до країни однозначно зростає.

Протягом мобільності Алессандра мала нагоду зустрітися з українськими митцями, серед яких група СТО (Служба технического обслуживания), Євгенія Бєлорусець, Лада Наконечна, Алевтина Кахідзе, Єгор Анцигін, Анна Звягінцева, Микола Рідний та Аліна Клейтман. Під час кожної зустрічі гостя вивчала мистецькі практики художників та українське сучасне мистецтво більш загально, беручи до уваги їхній досвід у сфері освіти та культури. Крім цього, вона мала змогу відвідати такі мистецькі інституції, як ІЗОЛЯЦІЯ, Pinchuk Art Centre, Bursa Gallery, YA Gallery, Voloshyn Gallery, White World Gallery, Мала Галерея Мистецького Арсеналу. Також були зустрічі з Анною Пасторе, директоркою Італійського інституту культури в Києві, Тетяною Філевською, заступницею директора Українського інституту, з кураторами Лізою Герман, Марією Ланько, Асею Баздирєвою, історикинею мистецтва.
"Корозія характеру" – це групова виставка про працю, а особливо про те, як вона впливає на приватне життя в еру "гнучкості" та "прекарності"*. На виставці будуть представлені роботи українських та італійських художників. Потенційні відвідувачі матимуть шанс відкрити нових митців, а також познайомитися з різними історіями, включеними у виставку.

* нестабільний спосіб життя і роботи без довгострокових гарантій і надійного заробітку
Я вже досліджувала цю тему, а ІЗОЛЯЦІЯ дала мені змогу оформити це у проект, що глибоко вкорінений у її контекст. Фонд розташований на території діючого кораблебудівного заводу. Водночас в IZONE діє коворкінг. Співіснування двох ідей праці в обмеженому просторі було великим джерелом натхнення, щоб розвинути мої подальші ідеї. Також я вдячна Катерині Филюк, яка є співкураторкою виставки і першою познайомила мене з українським сучасним мистецтвом. Сподіваюся, що українська публіка добре сприйме "Корозію характеру". Я втішуся, якщо виставка матиме двобічний ефект – просуватиме італійських митців за кордоном і, водночас, дасть змогу італійській аудиторії дізнатися про ІЗОЛЯЦІЮ та про діяльність запрошених українських художників.
Студія Єгора Анцигіна
Під час мобільності Алессандра також познайомилася з українським митцем Миколою Рідним. Вона запросила його до участі у 12 Бієнале в Каунасі, де є співкураторкою. Проект Миколи був дуже амбітним (це інсталяція "Втрачений багаж"), тож вона звернулася по підтримку до Українського інституту. Кураторка зазначає, що діяльність цієї інституції є вкрай важливою для того, щоб українські митці могли втілювати проекти за кордоном. З її слів, в Італії державна підтримка також є дуже потрібною. Алессандра додає, що загалом, будь-яка державна підтримка – це ключ до просування сучасного мистецтва на міжнародній сцені та має бути частиною порядку денного кожної країни.
Загалом, будь-яка державна підтримка – це ключ до просування сучасного мистецтва на міжнародній сцені та має бути частиною порядку денного кожної країни
Наразі Алессандра працює над новим проектом з італійським митцем Джан Марія Тосатті (Gian Maria Tosatti), що має бути втілений в Україні як частина його більшого проекту "My Heart is a Void, the Void is a Mirror" ("Моє серце – безодня. Безодня – дзеркало"). Джан Марія буде в Україні восени, щоб дослідити український контекст, а особливо Київ, Одесу й Східну частину країни. Представити проект збираються влітку-восени 2020 року.

На саму мобільність Алессандра отримала фінансування лише від Сulture Bridges. Після цього вона збирала кошти на виставку "Корозія характеру". Тут її підтримали фундація з промоції сучасного італійського мистецтва Quadriennale di Roma, Посольство Італії в Україні та Італійський інститут культури в Києві.

Серед медій, присвячених сучасному мистецтву, кураторка радить такі міжнародні платформи, як Frieze, Artforum та Flash Art. Також Calvert Journal, що пропонує хороші огляди контексту країн New East ("Нового Сходу" – Східна Європа, Балкани, Росія та Середня Азія.
Фото Алессандри Тронконе, зроблені під час мобільності