Навчальні тури «Креативної Європи»
Як українські культурні менеджери їздили до Іспанії та Словенії
Восени 2018 в рамках програми Culture Bridges відбулися навчальні тури «Креативної Європи» для культурних менеджерів до Словенії та Іспанії з метою пошуку партнерів для проектів креативного сектору та зміцнення транскордонного співробітництва між арт-операторами з України та країнами ЄС. Організатори на місцях та учасники поділилися своїми враження від проекту.
Словенія: Любляна, Марібор
5

днів
10

представників культурного сектору України
40

словенських організацій
20

культурних просторів та майданчиків
Motovila — недержавний інститут, створений в 2013 році в Любляні, метою якого є сприяння міжнаціональному та міжгалузевому співробітництву в секторі культури та креативних індустрій.
Програма стаді-туру під назвою "Beyond Horizons", організованого словеньским центром Motovila, включала індивідуальні та групові зустрічі з представниками місцевого креативного сектору, міжнародну конференцією, два семінари, подорож до Марібору, а також численні можливості для професійного спілкування, обміну досвідом та відвідування місцевих мистецьких подій. Ці заходи були чудовою нагодою для учасників познайомитися зі своїми словенськими колегами, а також дізнатись більше про актуальні теми — від впровадження бізнес-моделей та комунікаційних стратегій у культурній сфері до особливостей програми «Креативна Європа» .

Олеся Болот
хаб-менеджер IZONE / Київ
Я вже відвідувала Словенію раніше як туристка, тому знала, що там динамічно розвиваються креативні індустрії. Особливо, якщо порівнювати з іншими країнами ЄС і брати до уваги, що держава невелика за розміром та населенням. У столиці живе близько 300 000 людей, при цьому там вражаюча кількість театрів, креативних хабів, музеїв та інших культурних ініціатив, особливо нішевих. Такою щільністю не можуть похвалитись більшість українських міст-мільйонників. Протягом тижня, що ми там були, крім насиченої програми стаді-туру щодня відбувалась якась культурна подія, а то навіть і дві. У другому найбільшому місті Маріборі з населення менше ніж 100 тисяч знаходиться крутий музей сучасного мистецтва рівня великих міст, таких як Київ. Там, до речі, якраз проходила виставка робіт дніпровського художника Микити Шаленого.

У перші дні знаковим для мене був візит на церемонію нагородження дизайнерів при муніципальному університеті. Декан факультету нагородив студентку за проект дизайну нового вібратора. Дівчина вже заключила контракт на виробництво з іноземною компанією. Це вразило, оскільки це жива ілюстрація того, як освітня система спроможна реалізовувати креативний потенціал у продукті, конкурентному на світовому ринку. Показовим є те, що завдяки активному розвитку креативних індустрій за останні 5 років щорічний потік туристів в Любляну виріс в 10 разів, що суттєво вплинуло на життя столиці. Цікаво було побачити, що масова частка зовнішньої реклами стосувалась культурного життя міста.

Взагалі для мне стаді-тур став телепортом в інший світ, він допоміг накопичити велику кількість інформації про те, як функціонує культурна система здорового суспільства. У них працює трикутник держава-бізнес-культура і культурні менеджери як клас з'явилися відносно недавно. При цьому вони отримують широку адміністративну підтримку від держави у створенні та впровадженні проектів. А завдяки членству у ЄС і, відповідно, доступу до різних грантових програм, культурні оператори мали певну автономність у діях, були незалежним сектором і змогли запустити активні культуроформуючі процеси.

Богдан Яремчук
комунікатор фестивалю ГОГОЛЬFEST і Центру сучасного мистецтва «ДАХ» / Київ
Завдяки нашому попередньому співробітництву Motovila має певні знання про культурну екосистему в Україні та налагоджені відносини з професіоналами цієї сфери. Проте ми постійно дивуємося, наскільки енергійним та різноманітним є український креативний сектор, і нам завжди цікаво познайомимось з кимось ще. Варто також відмітити, що Україна і Словенія досить схоже розвиваються в цьому напрямку, тому ми завжди раді обмінюватися контактами, інформацією та досвідом, щоб будувати зв'язки між тими, хто бажає співпрацювати з іноземними партнерами.
Таня Кос, Motovila

Олеся Болот
хаб-менеджер IZONE / Київ
Особисто для мене надзвичайно корисною була міжнародна конференція, в рамках якої відбулися воркшопи та лекції по комунікаціям та сторітелінгу в культурному секторі. Наприклад, виступав директор по комунікаціям мережі TEH — Trans Europe Halles, яка об'єднує арт-центри, що розташовані на індустріальних локаціях. Izone теж до неї входить.

Мене цікавила фінансова модель їхніх культурних проектів. Із 20 інституцій, з якими я спілкувалась та ставила запитання, тільки одна була повністю приватна, всі інші фінансувались частково чи повністю містом або державою. Завдяки саме цій підтримці вони тримають такий високий рівень. Мені сподобався хаб MENT, який обрав собі один напрям — музику — і конкретно нею займається. Їм не потрібно розпорошуватись на різні сфери чи подаватись на гранти за близькими тематиками. Їхній річний бюджет складає два мільйони євро: половину вони заробляють від продажі квитків на концерти та на барі, другий мільйон їм дає місто.
Такі подорожі не тільки сприяють креативним копродукціям, вони також збільшують інтерес до різних видів мистецтва і культурних практик. Учасники навчальних візитів отримують прямий доступ до нових контактів та можливість поглибити свою компетенцію у сфері. Не зважаючи на цифрові технології, що долають відстані, фізичний контакт залишається найефективнішим методом звільнення від стереотипів, можливо навіть тих, про які ми не знали.
Таня Кос, Molovila

Олеся Болот
хаб-менеджер IZONE / Київ
Ми дуже продуктивно поспілкувались з менеджером приватного креативного центру Poligon і думали про спільну програму обміну, щоправда ще не проробили концепцію. Крім того, я зустрілась з хабами, про які знала раніше, але не була знайома з їхніми представниками. Також у нас тут є майстерня шовкографії і ми хотіли б її розвивати. У Любляні є конкретна галерея, що займається самвидавом, більша частина якого саме друкарські техніки. Вони розповіли нам про схоже видання з Берліну. І була ідея сформулювати спільну заявку на «Креативну Європу», або ж привезти їхню виставку сюди, чи наш прінтшоп до них і зробити там презентацію.
Іспанія: Мадрид
5

днів
11

учасників
25

іспанських культурних організацій
35

професіоналів з сектору
una mas una — іспанська компанія, що займається культурним менеджментом з 2011 року та має великий досвід в організації та координації заходів в сфері креативних індустрій, а також володіє спеціальними знаннями про іспанський сектор культури.
Стаді-тур від una mas una розпочався з відвідування Міністерства культури та спорту, щоб учасники могли скласти загальне враження про структуру державного управління, його компетенції, мадридский культурний сектор, децентралізацію тощо. Цей візит також дав змогу зустрітися з представниками програми «Креативна Європа» та дізнатися більше про можливості співпраці та потенційні партнерства.

В останній день відбувся нетворкінг-обід у мистецькому просторі, куди запросили незалежних культурних операторів, художників, кураторів та інших представників креативних індустрій. Це сприяло спілкуванню з потенційними партнерами у більш невимушеній атмосфері.
На основі нашого попереднього досвіду ми запропонували гостям додаткові візити до музеїв. Ми вже декілька разів робили подібні проекти і незалежно від сфери діяльності, всі учасники намагались знайти час для відвідування музеїв, навіть ціною робочих зустрічей. Тому цього разу ми внесли до розкладу візити до Національного музею Прадо, Музею Тиссена-Борнемісса та Центру мистецтв імені королеви Софії. Ці інституції входять до так званого «Золотого трикутника мистецтв» іспанської столиці. Інші цікаві культурні заклади вже були включені до туру, тож разом з цими трьома українці мали змогу побачили майже все, пов'язане з мистецтвом та культурою в Мадриді всього за чотири дні.
Белен Хіль Хеменес, una más una
Наша коротка подорож до Мадриду була інтенсивною та неймовірно продуктивною. По-перше, ми отримали можливість побачити роботу арт-інституцій (як на державному, так і на громадському рівні), по-друге, познайомитись з цікавими проектами у сфері культури та місцевими митцями, і по-третє, проаналізувати власну діяльність «зі сторони», провести паралелі та знайти нові форми для реалізації власних проектів і задумів. Цей стаді-тур був корисним не лише з точки зору вивчення іспанського контексту, але й знайомства з іншими українськими учасниками та обговорення можливих колаборацій. Повернувшись додому, я відчула неймовірне натхнення на реалізацію нових проектів та переглянула деякі підходи до процесів всередині нашої громадської організації.

Катя Радченко
директорка фестивалю Odessa/Batumi Photo Days та NGO Art Travel / Одеса


Катерина Русецька
кураторка мистецької програми Kultura Medialna, співзасновниця арт-фестивалю «Конструкція» / Дніпро
Хочеться відзначити організаторів — команду una más una. Зважаючи на те, що всі українські учасники дуже різні й у кожного своя специфіка роботи, вони постаралися скласти програму так, щоб включити хоча б по одній організації з Мадриду зі схожим вектором діяльності.

В перший день ми поспілкувались з представниками «Креативної Європи» з великим досвідом підтримки проектів. Мені здається, що в Україні культурні менеджери трохи налякані цією програмою й існує певне побоювання, що це досить важко. Тож це була корисна зустріч, яка надихнула мене і моїх колег подаватися на конкурс.
До цього стаді-туру ми мало знали про Україну і головним чином через медіа та Інтернет. Інформація, яку отримуєш з перших рук від безпосередньо залучених людей, суттєво відрізняється. Нас здивувало те, що сектор культурних та креативних індустрій в Україні дуже молодий та керують ним молоді професіонали, але, тим не менш, добре підготовлені та з великим досвідом. Також ми були приємно вражені, що більшість культурних менеджерів — жінки, і вони прагнуть робити свої проекти міжнародними — залучати іноземних партнерів та учасників. Це те що відрізняє Україну від Іспанії, де ми розробляємо переважно регіональні або місцеві ініціативи замість транскордонних.

З іншого боку, ми були шоковані тим, що культурна діяльність в Україні розглядається як щось, що має приносити дохід або якусь кількісну вигоду. Для нас незвично, що державні установи (принаймні донедавна були) не стільки зацікавлені в соціальному впливі культури, скільки в її економічному аспекті.
Белен Хіль Хеменес, una más una

Катерина Русецька
кураторка мистецької програми Kultura Medialna, співзасновниця арт-фестивалю «Конструкція» / Дніпро
Мені здається, іспанці — ідеальні партнери для України. У них є легкість, азарт, трохи лівого духу, вони багато роблять на ентузіазмі. Я прямо впізнала в них своїх знайомих. Ми з ними схожі за менталітетом та темпоритмом. Крім того, вони стикались з тими ж проблемами, що й ми, щоправда років 10-15 тому. Зараз вони теж розповідають про різні випадки урізання фінансування та обмеження можливостей.

В іспанців набагато серйозніша підтримка від держави та муніціпалітету, додатково існують регіональні програми, вони вже прокачані в «Креативній Європі». З нашими реаліями це навіть смішно порівнювати. В Україні більшість проектів отримує фінансування від європейських грантів, ми не можемо розраховувати на свій регіон. Звісно ситуація поступово змінюється, наприклад, з'явився Український культурний фонд.
На мою думку, такі навчальні візити є більш актуальними і мають більший вплив на розвиток співпраці, ніж інші проекти, такі як туристичні виставки або міжнародні конференції. Тільки під час такого туру в нас є час, щоб поговорити з кожним учасником про його або її інтереси, а легка та гнучка атмосфера сприяє взаєморозумінню, обміну знаннями та зрештою встановленню плідних зв'язків.

На початку березня в Мадриді пройшла Міжнародна виставка сучасного мистецтва Hybrid Contemporary Art Fair, де було представлено дві українські галереї («Naked Room» та «Ізоляція») за підтримки Українського інституту. Це партнерство — результат знайомства представників Українського інституту з організаторами ярмарки в останній день туру під час нетворкінг-обіду.
Белен Хіль Хеменес, una más una

Катерина Русецька
кураторка мистецької програми Kultura Medialna, співзасновниця арт-фестивалю «Конструкція» / Дніпро
Серед тих організацій, з якими ми познакомились, 70% нам цікаві для потенційної колаборації. Організатори зробили для нас зручний документ з усіма контактами і наприкінці літа чи восени ми спробуємо зв'язатися з незалежною платформою сучасної культури hablarenarte та запропонувати їм партнерство.

Мені дуже сподобався центр авангардних мистецтв La Neomudéjar. У них сильний інтерес до Україні, вони хочуть налагодити контакти і побудувати такий собі місточок між нашими країнами. Більше того, вони раніше вже відвідували фестиваль сучасного мистецтва в Рівному. Вони взагалі такі ентузіасти своєї справи, напівпанки — у них багато великих DIY-майданчиків, які зроблені своїми руками і тримаються «на скотчі». Також ми познайомились з крутими організаціями, які поки що нам не під силу по співпраці — це MediaLab Prado чи Reina Sofia. В будь-якому випадку, з ними треба домовлятись за пару років про якісь спільні проекти.

Що мене вразило у професійній сфері — це кураторська робота з експозиціями в музеях та галереях Мадриду. Так, La Casa Encendida мають хорошу програму та неймовірну локацію, а La Neomudéjar — прекрасну виставку, ідеально вписану в простір та контекст.

Зараз ми ведемо перемовини з Пулітцерівським лауреатом — фотожурналістом Ману Брабо, який висвітлював війну в Лівії, Сирії та на сході України. Він вже дав свою згоду на проведення лекції та презентації його робіт під час нашого фестивалю Odessa Photo Days 2019 у квітні, але ми ще в пошуках фінансування.

Катя Радченко
директорка фестивалю Odessa/Batumi Photo Days та NGO Art Travel / Одеса
Фото: Culture Brigdes
Video: Molotiva
Триває набір учасників ознайомчих поїздок до Данії та Греції
Реєстрацію відкрито до 18 березня