Culture Bridges: Внутрішня кухня
Culture Bridges — програма розвитку українського культурного сектору, мета якої налагодити ефективні зв'язки між митцями, культурними операторами та інституціями в Україні і ЄС. Програма стартувала у листопаді 2017 року та завершить свою діяльність у липні 2020 року. Сulture Bridges фінансувалася Європейським Союзом в межах впровадження Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, здійснювался Британською Радою в Україні у партнерстві з EUNIC — мережею Національних інститутів культури Європейського Союзу.
Члени команди Culture Bridges розказують про передумови запуску грантової програми, виклики та успішні практики проектного менеджменту, а також діляться досвідом помилок та порадами культурним менеджерам.

Тетяна Шульга
менеджерка сектору культури Представництва ЄС
Культури як теми співробітництва між ЄС та Україною фактично не існувало десятиліттями взагалі. Уперше згадка про компетенції ЄС, що координує національні зусилля з розвитку культури, з'явилася в Лісабонській угоді (2009). І лише в 2011 році в рамках політики ЄС «Східне партнерство» з метою допомоги східним сусідам у розбудові культурного сектору було запущено першу регіональну Культурну програму з конкурсом грантів, який розповсюджувався на Україну. Програма продемонструвала гігантський попит та потенціал українських культурних діячів. Другий її цикл «Культура і креативність» вже не мав грантової компоненти, це була технічна розбудова спроможності країн. У 2016 році відбулася поворотна подія, коли ЄС спродукував директиву щодо міжнародних культурних відносин, яка пропонувала використовувати культуру як пунктирну червону лінію та додавати до всіх існуючих інструментів технічної допомоги. І це фактично був карт-бланш, щоб починати рухати культурну сферу. Зі стейкхолдерами сектору ми проговорили низку важливих питань, зокрема підтримку і розвиток українських митців. І постало питання, як це швидко реалізувати. Нам потрібен був сертифікований партнер з високим рівнем експертизи і ним стала Британська Рада в Україні, яка із свого боку виявила високу зацікавленість і вже мала попередній досвід реалізації програми «Культура і креативність». Вони запропонували конкретний перелік дій відповідно до концепції і вже восени наступного року, що за європейськими мірками неймовірно швидко, ми разом запустили Culture Bridges.
Британська Рада багато років працювала в українському секторі культури та креативних індустрій, допомагаючи будувати зв'язки та налагоджувати співпрацю між установами, організаціями та людьми у Великій Британії та Україні, аби вони мали можливість обмінюватися ідеями та досвідом і разом створювати мистецтво. Як частина мережі національних інститутів культури (EUNIC), ми також завжди тісно співпрацювали з нашими європейськими партнерами, такими як Гете Інститут та Французький Інститут. Насправді, на момент запуску Culture Bridges, ми співголовували у кластері EUNIC в Україні. Програма надала нам фантастичний шанс розвинути весь цей досвід та співпрацю для ще більшого впливу. Culture Bridges була розроблена наглядовою радою, яка складалася з усіх членів кластеру EUNIC в Україні, а також бюро «Креативна Європа» та Делегацією ЄС. Це допомогло Британській Раді як оператору програми скористатися порадами та використати досвід провідних міжнародних культурних гравців в Україні.

Саймон Вільямс
директор Британської Ради в Україні

Анна Карнаух
керівниця програми Culture Bridges
Перша робоча назва програми – Culture Connects. У певний момент ми вирішили запропонувати аудиторії обрати назву та запустили конкурс у Facebook. Отримали чималу кількість варіантів, серед яких і Culture Bridges. Ми обрали цю назву, оскільки вона демонструє здатність культури «налагоджувати мости», тобто об'єднувати. У затвердженій версії «bridges» - це дієслово, отже дослівно назва перекладається як «Культура об'єднує». Але після публічного старту програми ми зрозуміли, що аудиторія сприйняла назву як комбінацію прикметника та іменника - «Культурні мости». Це був свого роду «юзер тест» і ми вирішили прислухатися до нашої аудиторії, так і сформувалися «Культурні мости».

Саймон Вільямс
директор Британської Ради в Україні
Участь у програмі «Креативна Європа» з 2015 року надала суттєві можливості для українських культурних операторів аби розпочати співпрацю на міжнародному рівні, але ми знали, що багатьом з них бракує навичок, впевненості та просто основних професійних контактів, щоб скористатися цим. Тож ми створили Culture Bridges, щоб забезпечити цілий ряд можливостей фінансування та розвитку, щоб допомогти потенційним учасникам, незалежно від рівня їхнього досвіду, отримати підтримку та/або підготуватися до більш масштабної співпраці. Програма справді стала мостом до культурного зростання та здобутків. Culture Bridges також фінансувала безпосередню співпрацю між членами кластеру EUNIC, наприклад, наш спільний європейський кінофестиваль. Вона справді зробила нас сильнішими разом!
Culture Bridges фактично прийшла на зміну «Культура і креативність», метою якою була актуалізація важливості культури, розвиток креативних індустрій, посилення спроможності сектору та підтримка запуску програми «Креативна Європа». Програма виявилася дуже результативною, змінився дискурс та значно виріс загальний рівень проектів і вже відчувалася потреба у фінансовій підтримці. Можна сказати, що «Культура і креативність» підігріла та підготувала сектор, а Culture Bridges прийшла вже із меню безпосередніх можливостей, серед яких гранти на проекти, навчальні програми та підтримка розвитку партнерств між Україною та європейськими країнами у галузі культури. Однією із задач було збільшити кількість професійних лінків з ЄС для подальшої подачі спільних міжнародних проектів на «Креативну Європу».

Анна Карнаух
керівниця програми Culture Bridges

Ірина Прокоф'єва
голова програмного відділу Українського інституту, колишня проектна менеджерка Culture Bridges
На той час Culture Bridges була єдиною програмою, що пропонувала великий блок грантів індивідуальної мобільності широкого спектру для усіх сфер культури та креативних індустрій з нескладною аплікаційною формою та досить гнучкими умовами. Серед грантів національної співпраці фокус робився на налагодження зв'язків усередині країни між регіонами, які не мають спільного кордону. Компонент студійних візитів до Culture Bridges було перенесено з програми «Культура і креативність», оскільки ця практика показала високу ефективність для менеджерів культури, які отримали нові контакти та мали змогу побачити, як великі грантові проекти та партнерства реалізуються в країнах Європи.
Крім того, Culture Bridge проводила воркшопи для менеджерів культури та тренінги з написання заявок на програму «Креативна Європа», і стала своєрідним тренувальним майданчиком для українських організацій та митців перед більшими грантовими програмами. Важливо відмітити, що навіть із появою більшої кількості інших можливостей фінансування, попит на гранти Culture Bridges не згасав. Так, позитивний досвід нашої програми допоміг створенню нової більш масштабної програми ЄС House of Europe.

Дар'я Москалевич
проектна менеджерка Culture Bridges

Анна Карнаух
керівниця програми Culture Bridges
Culture Bridges розпочала роботу у жовтні 2017 року. Зважаючи на близькість новорічних свят ми зрозуміли, що перший грантовий конкурс мав стартувати за кілька тижнів. У той же час ми працювали над створенням сайту, розробкою комунікацій та запуском операційних процесів. У дуже короткий термін та в режимі цейтноту двоє людей запустили програму. А от далі перейти на системний режим із малою командою та величезною кількістю паралельних процесів нам допоміг agile-менеджмент, який застосовується як ефективна практика організації праці невеликих груп. Першим кроком ми прочитали книгу Джеффа Сазерленда «Scrum. Революційний метод управління проектами». Далі пройшли курс по застосуванню аgile і, власне, перейшли до практики. Спочатку зустрічей стало у рази більше, стікери із задачами займали цілу стіну в офісі, але за декілька тижнів розвиднілось – scrum-метод почав давати результати.
Адмініструвати Culture Bridges з елементами Scrum - дуже правильне рішення, важко уявити, як ми би без цього впоралися. Раз на два тижні ми збиралися та обговорювали, які задачі ми маємо та можемо виконати за цей період, так званий спринт, розподіляли їх за терміновістю та об'ємом, визначали відповідального та візуалізували це за допомогою scrum-дошки з наліпками. На таких зустрічах також часто відкриваються неочевидні речі, які непомітно заважають команді працювати, тому дуже класно це проговорювати.

Наталія Грома
Проектна координаторка Culture Bridges

Дар'я Москалевич
Проектна менеджерка Culture Bridges
Так вийшло, що кількість людей в команді постійно змінювалася, але максимум нас було п'ятеро. Спочатку в програмі взагалі працювало всього півтори людини - Аня Карнаух та Іра Прокоф'єва, пізніше до них приєдналася я. Хоча я, насправді, з самого початку з Culture Bridges, просто перші три місяці працювала від команди комунікацій. Пізніше Іра отримала важливу місію розбудовувати Український Інститут, а до нас приєдналися координаторки Софія Шульга та Наталія Грома. Якийсь час із нами ще працював грантовий менеджер Ігор Киценко.
Ми намагалися стати «універсальними гравцями» в команді, де кожен володіє загальною інформацією про програму і знає, до кого можна звернутися за допомогою, але в той же має власну експертизу та закріплені зони відповідальності. Такий формат допомагає виконувати задачі, які могли б залишитися без нагляду у разі відсутності конкретного члена команди. Коли команда почала працювати в своєму фінальному складі, ми створили зіркову матрицю і визначили, хто які задачі виконує найкраще і до яких завдань може підключитися за потреби, а також фокуси зацікавленості та потенційні зони розвитку. Загалом ця система зробила нас командою мрії, ми працювали надзвичайно злагоджено, кожен міг попросити про допомогу або допомогти іншим, а це максимально пришвидшувало процеси.

Софія Шульга
Проектна координаторка Culture Bridges
120 грантів за 20 місяців на суму 778 000 €
87
індивідуальні мобільності
16
проектів національної співпраці
17
проектів міжнародної співпраці
2,006
заявки з України та країн ЄС
10
тренінгів із культурного менеджменту
10
тренінгів з написання заявок на програму «Креативна Європа»

Дар'я Москалевич
Програмна менеджерка Culture Bridges
Спочатку планувалося видати всього 100 грантів у восьми конкурсах. Пізніше ми зрозуміли, що проводити конкурс, отримувати кілька сотень заявок, витрачати купу ресурсів на опрацювання і видавати всього 1-2 гранти проектам співпраці неефективно, тому було вирішено зменшити кількість конкурсів і у кожному з них підтримувати більше проектів. У результаті за шість конкурсів ми видали 120 грантів. Коли відкрився перший конкурс ще не було Українського культурного фонду або інших подібних програм і ми отримали величезну кількість заявок. Тож за перший конкурс видали третину усіх наших грантів - їх було 43. Тоді я була відповідальна за гранти і мала за місяць підписати з усіма угоди і оформити виплати. Це був цікавий досвід. Пізніше ми відточили всі процеси і налаштували нову зручнішу систему для адміністрування грантових процесів.
Гранти мобільності у відповідності до технічних та якісних вимог оцінювала команда Culture Bridges. До проектів співпраці застосовувалась інша схема: ми здійснювали технічний відбір і заявки, що проходили далі, передавали на оцінку зовнішнім експертам. Кожну з них читали двоє осіб, остаточний результат виводився з середнього арифметичного їхніх балів. У разі різниці між оцінками експертів у більше ніж 30 балів (зі 100), заявка передавалась на опрацювання третьому експерту. У такому випадку сума балів виводилась із двох найближчих оцінок. У кожному конкурсі у нас була певна кількість грантів (від 3 до 20) і відповідно гранти отримували проекти, які увійшли до топ-списку по балах.

Анна Карнаух
керівниця програми Culture Bridges

Дар'я Москалевич
Програмна менеджерка Culture Bridges
Відповідно до політик адміністрування грантів ЄС та Британської Ради ми не розголошували імена експертів, аби уникнути будь-якого впливу на них під час оцінювання. Ми ж всі розуміємо, що в українському секторі культури та креативних індустрій всі одне одного знають. Крім того, ми навіть не мали змогу публікувати список переможців, доки всі контракти з ними не будуть підписані. Подекуди це забирало кілька місяців, за цей час ми встигали отримати закиди про непрозорість. Та ми намагалися максимально комунікувати ці відмінності, розуміючи збентеження грантоотримувачів.

Досі багато людей не вірять в те, що можна так просто отримати гроші на свій проект або поїздку задля власного розвитку, і що для цього треба лише мати хорошу ідею. Коли в нас відкрився 6-й конкурс грантів, ми з Анею ходили на ранкове шоу на Українському Радіо розповідати про гранти мобільності до країн ЄС. У кінці інтерв'ю до студії зателефонував чоловік і сказав, що це нереально просто так отримати гроші і безкоштовно кудись поїхати, і назвав нас «баламутками». З того часу це наш внутрішній мем.

Анна Карнаух
керівниця програми Culture Bridges
Ми дуже пишаємося своєю системою моніторингу й оцінки програми. Нам допоміг її налаштувати зовнішній консультант на основі тих очікуваних результатів, які були прописані від початку. Ми збираємо дані від учасників різних компонентів нашої програми на всіх етапах - до участі, під час і через півроку після завершення, аби прослідкувати за розвитком їхніх проектів та професійного життя. У нас є безліч різних опитувальників та на перший погляд складних табличок, але коли їх аналізуєш, то розумієш, які це круті дані. Ця інформація дає нам змогу оцінити ефективність програми, побачити її роль для розвитку креативного сектору України та посилення його взаємодії з країнами Європейського Союзу.
Дуже складно вибрати один-два найяскравіші кейси, але на думку перш за все спадають кілька мобільностей, які пізніше переросли у спільні проекти. Так, у 1-му конкурсі до Львова приїжджала польська драматургиня Йоанна Віховська. Разом із українською режисеркою Розою Саркісян вони створили виставу «Прекрасні, прекрасні, прекрасні часи». У 6-му ж конкурсі Роза отримала грант мобільності на поїздку до Берліна, де вони разом із Йоанною та німецькими партнерами працювали над новим проектом співпраці. Історії деяких учасників взагалі можна простежити ще з попередніх програм. Після навчальної поїздки в рамках «Культура і креативність», кураторка мистецьких резиденцій ЄрміловЦентру Олена Касперович налагодила зв'язки зі словенською арт-групою BridA. Гранти мобільності Culture Bridges допомогли Олені та учасниці BridA Сенді Манго здійснити перехресні візити до Словенії та України і створити спільний проект Plantportation, після чого Олену запросили стати куратором словенського фестивалю сучасного мистецтва Pixxelpoint 2020.

Дар'я Москалевич
програмна менеджерка Culture Bridges

Анна Карнаух
керівниця програми Culture Bridges
Ми працювали з методологією Теорії змін (Theory of Change), яка допомагає запланувати та продумати, як за допомогою конкретних дій, направлених на вирішення певних проблем, можна досягти суттєвих змін. Для цього потрібно чітко розуміти, які ви маєте інструменти та яких результатів прагнете досягти. Важливо приділити достатньо часу аналізу стейкхолдерів вашого сектору та знайти можливості для взаємодії та підсилення один одного. Але ключовим елементом звісно є проектна команда. Над її формуванням та координуванням роботи треба системно працювати.
Моя порада культурним менеджерам - не нехтувати оцінкою і мониторингом своїх проектів - це дуже важливо для сталості. Завжди запитуйте себе: «Я роблю цей проект щоб що? Що я хочу бачити в довгостроковому результаті?». Я б також радила не зосереджуватися на великих містах, реалізуючи проекти з розвитку компетенцій. Освітніх пропозицій в регіонах доволі небагато, а попит аудиторії - величезний. Для адміністрування грантів дуже зручно користуватися спеціалізованою системою, це значно спрощує процеси. Крім того, важливо заздалегідь передбачити ресурс та «вільні руки» для розгорнутих відгуків кожному заявникові. Це те, чого нам не вистачило.

Дар'я Москалевич
програмна менеджерка Culture Bridges
Фото: Culture Brigdes